سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدیر فنی و کیفی کارخانجات خوراک دام و طیوروآبزیان
 

مقدمه
با توجه به روند فزاینده افزایش جمعیت ، منابع محدود و فقر و گرسنگی پنهان لازم است برنامه اقتصادی همه جانبه ای در بخش کشاورزی و زیر مجموعه آن دامپروری تدوین گردد. پرورش دام وطیور یکی از مواردی است که با بهینه سازی زمان و سرمایه ما را به اهداف اقتصادی می رساند. بدین لحاظ نیاز به مدیریت چنین واحدهایی است تا با تاکید بر اصلاح نژاد دام وطیور جهت بالارفتن راندمان تولیدبهترین شرایط محیطی را فراهم نمایند. از این لحاظ که غذا در پرورش دام و طیور بیشترین هزینه را دارد مساله عمده و اساسی است. پنبه دانه می تواند امروزه به دلیل کیفیت مناسب و اقتصادی سهم بسزایی در جیره نشخوارکنندگان داشته باشد و در جیره طیوربه صورت کنترل شده مورد استفاده قرارگیرد.کیفیت اسیدهای آمینه پروتئین های حیوانی نسبت به گیاهی ارجحیت دارد اما این پروتئین ها هزینه بالای دارند بنابراین لازم است از پروتئین های نباتی استفاده شود . بر این اساس در این مقاله سعی شده است که اهمیت این ماده غذایی را از لحاظ ترکیبات آن بیان شود . به طور کلی می توان گفت که ترکیبات حاصل از پنبه دانه یک ماده غذایی بهداشتی و اقتصادی است و به لحاظ ترکیبات شیمیایی مناسب می تواند در جیره دام و طیور نقش مهمی ایفا کند.
گیاه پنبه :
1- پیشینه :
پیشینه کشت پنبه به منظور تهیه پارچه و لباس به 500 سال قبل می رسد . فرودوت تاریخ نویس یونانی از این محصول به نام درخت یَشم در هندوستان نام برده است. برخی مبدا کشف پنبه را آسیا و گروهی افریقا می دانند. کشت پنبه در ایران پیشینه ای دراز دارد و در تذکره ها وکتاب های کهن ازکشت این محصول در ایران یاد شده است . مارکوپولو نیز در سفرنامه خود از کشت پنبه در ایران نام برده است . بذر الیاف متوسط کنونی در زمان قاجاریه توسط یک کشیش آمریکایی به ایران آورده شده است و قبل از آن ( ورود الیاف متوسط کنونی ) کشت نوعی پنبه بومی با الیاف کوتاه معمول بود که بیشتر مصرف داخلی داشت.
2- طبقه بندی گیاهی :
پنبه گیاهی است گل دار ، دولپه ای از خانواده malvaceae و از جنس gossypium و ریشه آن عمودی است .ارتفاع بوته در تمام رقم ها گوناگون از 6-5/2 سانتیمتر متفاوت است . در آب و هوای معتدل گیاهی است یک ساله ولی در برخی نقاط اگر با زمستان و یخبندان همراه نباشد طول عمر گیاه به چند سال هم می رسد . از نظر گیاهشناسی پنبه به دو گروه بزرگ تقسیم می شود:
ادامه مطلب...

[ دوشنبه 89/8/24 ] [ 4:35 عصر ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

ثیر آنتی بیوتیک ها بر فرآورده های دام و طیور تحقیقات نشان می دهد انتقال بقایای داروهای آنتی بیوتیکی در گوشت و شیر، باعث ایجاد مقاومت های باکتریایی، واکنش های آلرژیک، مسمومیت، سرطان زایی و... می شود
به گفته یک دانشجوی رشته دام پزشکی قبل از قرن بیستم بسیاری از مرگ و میرهای بیمارستانی در اثر عفونت زخم ها یا پس از اعمال جراحی در اثر ورود باکتری های پاتوژن به این زخم ها و عفونت ایجاد شده روی می داد.سید «امین خطیبی» افزود: با کشف پنی سیلین، روزنه امیدی برای برخورد و مقابله با این گونه عفونت ها به وجود آمد و به مرور زمان انواع و اقسام آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت ها تولید و به کار برده شد.به گفته وی اولین بار استفاده از آنتی بیوتیک در دام پزشکی از حدود 40 سال پیش با مجوز fda در ایالات متحده برای درمان و مدیریت عفونت های دام به کار گرفته شد.وی ادامه داد: بر اساس گزارش ها حدود 87 درصد مصارف آنتی بیوتیک در دام ها برای درمان و کنترل عفونت ها و 13 درصد آن برای مصارف تغذیه ای و به عنوان مکمل غذایی کاربرد دارد.
عوارض زیان بار بقایای آنتی بیوتیک
این عضو باشگاه پژوهشگران جوان تصریح کرد: با وجود اثرات مفید این داروها در درمان بیماری های دام و افزایش وزن بدن آن ها، اثرات سوء این داروها نیز ممکن است باعث ایجاد عوارض زیان باری در دام ها و انسان شود که از آن جمله می توان به ایجاد مقاومت های آنتی بیوتیکی در باکتری ها، واکنش های آلرژیک در افراد حساس و خطرات مسمومیت مستقیم با این داروها اشاره کرد.یک دام پزشک هم با اشاره به مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در کشورهای جهان سوم و به خصوص ایران گفت: در این کشورها همچنین به دوره دفع آنتی بیوتیک از بدن دام ها توجهی نمی شود که این مقوله مسئله را حادتر می کند، بنابراین کنترل کیفی فرآورده های غذایی از نظر نبود آنتی بیوتیک ها امری لازم و ضروری است.دکتر «جوادی» افزود: در بین انواع روش های مختلف تشخیص بقایای آنتی بیوتیکی، روش های میکروبیولوژیکی از متداول ترین و کاربردی ترین روش های تعیین بقایای آنتی بیوتیکی در مواد غذایی است، زیرا این روش ها در مقایسه با دیگر روش ها از نظر هزینه و زمان و حساسیت تشخیصی به صرفه تر است.
نتایج جالب یک تحقیق در مورد روش پخت گوشت
وی ادامه داد: ادامه مطلب...

[ دوشنبه 89/8/24 ] [ 3:31 عصر ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]
          

.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ را برای این ساختم تا بتونم کمکی به بالا بردن آشنایی این حرفه به جامعه علمی کشورم کرده باشم انشاءا.. که بتونم
امکانات وب


بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 139829