سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدیر فنی و کیفی کارخانجات خوراک دام و طیوروآبزیان
 

استفاده از خوراک جنبی در جیره تلیسه ها

برخی محاسن و خطرات استفاده استفاده از محصولات جنبی در جیره تلیسه ها  از سن 6 ماهگی به بعد، مصرف ماده خشک به حدی می رسد که می توان با اطمینان از محصولات فرعی در تغذیه تلیسه ها استفاده کرد.

تلیسه ها به مواد غذایی مختلف خیلی خوب عادت می کنند. اما اگر مدیریت صحیحی تا پیش از گنجاندن مقدار زیادی از محصولات فرعی در جیره تلیسه ها به آن توجه کنید:
 
1- پایداری- بسیاری از محصولات فرعی رطوبت بالایی دارند (کمتر از 25 درصد ماده خشک) و به آسانی فاسد می شوند. پس مانده غلات حاصل از تخمیر را نباید در هوای گرم بیشتر از 10 روز نگه داری کرد،لذا قبل از خرید هر یک از محصولات فرعی در مورد نحوه انبارداری آن نیز فکر کنید.
 
2- هزینه های حمل و نقل – مطمئن شوید که تمام قیمت ها بر اساس قیمت تحویل مقایسه می شوند. از آن جایی که این محصولات معمولا مرطوب هستند، هزینه های حمل و نقل به قیمت اضافه شده و ممکن است مقداری از محصول در نقل و انتقالات طولانی از بین برود.
 
3- تنوع در ارزش غذایی- قیمت را با توجه به تضمین حداقل سطح ماده خشک، پروتئین خام و حداکثر الیاف تعیین کنید تا مطمئن شوید تلیسه های شما مواد مغذی کافی کسب می کنند.
 
4- میزان مواد مغذی- بیشتر این محصولات فقط دارای سطح بالایی از انرژی هستند. انجام یک آنالیز شیمیایی محصول به صورت مرطوب، مقدار ماده خشک، پروتئین خام، الیاف نا محلول در شوینده اسیدی، الیاف نا محلول در شوینده خنثی، عناصر معدنی کم نیاز و پرنیاز را نشان می دهد.
مواظب سطوح بالای نمک یا چربی های غیر اشباعی که می توانند در جیره نویسی شما محدودیت ایجاد کنند، باشید.
 
5- اندازه ذرات- این مساله گویای چگونگی استفاده از محصول در گاوداری و چگونگی تاثیر آن بر عملکرد شکمبه است.
 
6- هزینه کارگر و تجهیزات- مطمئن شوید که تجهیزات و کارگران مزرعه توانایی کارکردن با محصول مورد نظر را دارند. بسیاری از این محصولات مرطوب اند و فقط می توان با لودرهای بیل جلو آن ها را جابجا کرد. دفعات مخلوط کردن با توجه به واگن مخلوط کن شما متفاوت است. کارگرانی که مسوول خوراک دهی هستند باید برای جداکردن و دورریختن خوراک فاسد شده آموزش ببینند.
 
7- حداقل سطح تامین خوراک- گاوها و تلیسه ها بهترین عملکرد را با جیره ثابت نشان می دهند باید از میزان دسترسی به این محصول آگاهی یابید و مطمئن شوید که جیره را مطابق آن تصحیح می کنید.
 
8- اطمینان- ممکن است روی برخی از محصولات، مواد شیمیایی پاشیده شده باشد، لذا باید از بی خطر بودن این مواد برای مصارف انسانی و حیوانی اطمینان حاصل کنید و این محصولات را از نظر وجود قطعات فلز یا شیشه کنترل کنید. به خاطر داشته باشید که حق استفاده از خوراک های پس زده ای که برای سگ ساخته شده اند را در جیره حیوانات اهلی ندارید.
 
9- سختی کار- این واژه یعنی مقدار زمان صرف شده و سختی ناشی از کاربرد محصولات فرعی، اگر کاربرد این محصول فرعی باعث دردسرتان می شود، شاید مصرف آن مقرون به صرفه نباشد.
گروه فنی شرکت تعاونی کشاورزان و دامپروران صنعتی وحدت اصفهان
(نشریه هوردز دیری من)


[ سه شنبه 90/1/30 ] [ 10:22 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ را برای این ساختم تا بتونم کمکی به بالا بردن آشنایی این حرفه به جامعه علمی کشورم کرده باشم انشاءا.. که بتونم
امکانات وب


بازدید امروز: 28
بازدید دیروز: 29
کل بازدیدها: 140182