سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدیر فنی و کیفی کارخانجات خوراک دام و طیوروآبزیان
 

معرفی گیاه

سیر گیاهی است علفی و دائمی بومی که امروزه در تمامی نقاط جهان یافت می شود. سیری که کشت می شود دو نوع است سیر سفید و سیر صورتی، نوع کوهی یا وحشی آنرا موسیر می نامند. از نظر طب قدیم ایران این گیاه طبیعت گرم و خشک دارد. سیر از جمله گیاهانی است که هم ارزش غذایی دارد و هم ارزش دارویی و به اصطلاح دوای غذایی گفته می شود.

نام فارسی: سیر
نام عربی : ثوم
نام انگلیسی: گارلیک Garlic 
نام علمی Allium sativum گیاه دارویی سیر و کاربرد آن در مرغداری

ترکیبات گیاه

در سیرحدود 200 ماده شناخته شده است. دو ماده آلیسین و آجون مهمترین ترکیبات این گیاه هستند. آلیسین ماده فعالی است که به سیر ویژگی داشتن بو و بسیاری از خواص درمانی می بخشد. «آلیسین» خواص آنتی بیوتیکی دارد و از تشکیل کلسترول جلوگیری می کند. « آجون» ماده فعال مهم دیگری در سیر است که سبب پیشگیری از سخت شدن رگها و سکته مغزی می شود. این گیاه حاوی آنزیمهای آلیناز، پراکسیداز، میراسیناز قند های گوکز و ساکارز، مواد معدنی سلنیوم، روی و ژرمانیوم، آمینواسید های سیستین، گلوتامین، ایزو لوسین، تیامین، و ویتامین های B1 و B2 بوده و بطور معمول حاوی 60 درصد آب می باشد ادامه مطلب...

[ یکشنبه 90/6/20 ] [ 12:10 عصر ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

راهنمای عملی استفاده از ویتامین دی در تغذیه طیور

در این مقاله ابتدا وظایف و نقش ویتامین D در طیور و نحوه تعامل آن با سایر عوامل تغذیه ای ، محیطی و ژنتیکی ، میزان نیاز بدن پرنده و حالت سمّیت این ماده در بدن پرنده مطالعه صورت گرفته است.

استفاده از این ماده ویتامین (D ) در جیره به عنوان مکمل به میزان 3600 واحد بین المللی در کیلوگرم باعث رسیدن بدن پرنده به رشد مطلوب و همچنین رسیدن مواد معدنی به استخوان جهت رشد مطلوب آن در گله های گوشتی می گردد .( شکل 1 )

امروزه با توجه به نیاز به بازده بالا و رشد سریع جوجه های گوشتی ، این پرنده ها در معرض یک سری بیماریهای متابولیکی از جمله ؛ آسیت ، سندرم مرگ ناگهانی و اختلالات استخوانی و اسکلتی قرار گرفته اند . آهنگ رشد سریع در جوجه های گوشتی با بیماری دیسکوند روپلازی ساق پا ( TD ) همراه است . کاستن از آهنگ رشد این جوجه ها خطر ابتلا به TD را کم می کند اما از نظر اقتصادی این کار قابل قبول نیست.

به علاوه رشده سریع صنعت مرغداری ، اثرات محیطی خاص خود را به دنبال دارد و اگر کود پرنده باعث آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی شود ، قطعاً باعث آلودگی محیط زیست خواهد شد. عمده ترین دلیل آلودگی به دلیل وجود فسفر در این کود می باشد که توسط پرنده مورد استفاده قرارنگرفته و دفع می گردد.

اگر جیره مورد استفاده بخصوص از نظر کلسیم و فسفر بالانس و متعادل باشد می تواند بر این مشکل تا حدی فائق آید و نتیجتاً می توانیم از ظرفیت های ژنتیکی پرنده برای رسیدن به تولید بیشتر بهره ببریم . از سوی دیگر اگر مواد معدنی جیره ، متوازن و متعادل نباشد ، به دلیل کاهش رشد ، کیفیت پایین لاشه پرنده پس از کشتار ، کاهش تولید تخم مرغ ، لنگش و کیفیت پایین پوسته تخم مرغ موجب ضرر و زیان اقتصادی و مالی می گردد. ادامه مطلب...

[ یکشنبه 90/6/20 ] [ 12:7 عصر ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

پرورش مرغ گوشتی بدون استفاده از آنتی بیوتیک ها

یکی از معضلات و مشکلات پرورش دهندگان مرغ گوشتی بیماری های میکروبی ایجاد شده در گله های گوشتی که مرغداران محترم را مجبور به استفاده از آنتی بیوتیک ها می کند. عمده این بیماری ها به دلیل وجود عامل بیماری در محیط فارم ها و مرغداری ها، جوجه های نامرغوب که ناقل عامل بیماری از هچری هستند و همچنین به دلیل بیماری های تنفسی ثانویه میکروبی پس از درگیری با بیماری های ویروسی به صورت درگیری بیماری های میکروبی حاصل از چندین میکروب به صورت کمپلکس مشاهده می نماییم.

با توجه به این که باقیمانده آنتی بیوتیک ها در محصولات طیور به صورت گوشت وتخم مرغ برای مصرف کنندگان خطرناک و بیماری زا است و از طرفی عمده ابتلا به بیماری های میکروبی در طیور گوشتی از سنین 30-25 روز تا موقع کشتار مشاهده و تشدید می گردد. به ناچار مرغداران را ترغیب به استفاده از آنتی بیوتیک در سن پایانی پرورش مرغ گوشتی می نماید. تا ضمن حفظ کیفیت لاشه و وزن نهایی کشتار از سرمایه و دسترنج خود حفاظت نمایند.

متاسفانه استفاده از چندین آنتی بیوتیک با اعتقاد به اثرات سینرجیستی آنتی بیوتیک ها به صورت توأم و عدم رعایت زمان منع مصرف تا کشتار به دلیل شدت یافتن بیماری های میکروبی در این سنین در طیور گوشتی باعث باقیماندن ترکیبات شیمیایی آنتی بیوتیک در گوشت این طیور شده وتوسط مصرف کننده گوشت مرغ استفاده می شود.

با توجه به اعتقاد شخصی و مسئولیتی که نسبت به سلامت محصولات تولیدی و مصرف کنندگان داشتم از چند سال قبل طرح پرورش کوتاه مدت مرغ گوشتی را به منظور عدم مصرف آنتی بیوتیک، ضریب تبدیل غذایی بهتر، پرورش صحیح و با مدیریت عالی مرغ گوشتی را برنامه ریزی کردم که در این راستا علاوه بر موارد فوق گله های پرورش یافته از نظرظاهری، کیفیت لاشه و یکنواختی وزن بهتر و درصد تلفات کمتر در زمان 38-30 روز دوران پرورش با توجه به تقاضای بازار با انتخاب مرغدار و دسترسی به موارد فوق، کشتار می شوند.

با عنایت خداوند متعال در سال 1386 طرح مربوط را به عنوان مشاور بخش طیور مجتمع کشت و دام کنه بیست آستان قدس رضوی، در باره مرغداری این واحد با تغییرات مدیریتی و اصلاحات تاسیساتی و ساختمانی به مرحله اجرا گذاشتم. در این جا از همکاری های صمیمانه جناب آقای مهندس عباس میری مدیرعامل وقت مجتمع کشت و دام کنه بیست آستان قدس رضوی نهایت تشکر را دارم که با حمایت ها و مساعدت های ایشان طرح به موفقیت انجام شد. و امروز به تولید دائم و انبوه در این مجتمع رسیده است.

موارد فنی رعایت شده در طرح پرورش مرغ گوشتی بدون آنتی بیوتیک: ادامه مطلب...

[ یکشنبه 90/6/20 ] [ 12:5 عصر ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

 

تعیین قیمت مواد خوراکی جایگزین و امکان توسعه فرمول ساده برای جایگزینی عملی آنها در فرمولاسیون جیره طیور

خلاصه 
فرموله کردن جیره طیور تقریبا در تمامی دنیا اساسا با استفاده از ذرت و کنجاله سویا انجام می‌شود. در صورت استفاده از مواد خوراکی بومی دو مسئله مطرح می‌شود: اول بررسی و تعیین قیمت مناسب مواد جایگزین و دوم امکان عملی مصرف آنها در جیره طیور. برای مورد اول روش‌های مختلفی توسعه یافته است تا سقف قیمت تمامی کالاهای جایگزین با توجه به مقدار مواد مغذی آنها و در مقایسه با قیمت و مواد مغذی یک، دو، سه و یا چند ماده خوراکی مرجع اندازه‌گیری شود. در تغذیه طیور تا کنون ضرورتی به انجام این کار نبوده و اغلب جیره‌نویسی با استفاده از ترکیب متنوعی از مواد خوراکی و به صورت روزانه انجام شده و مواد جایگزین امکان جایگزینی صددرصد ندارند. در خوک از ذرت، کنجاله سویا و دی‌کلسیم فسفات به عنوان سه ماده خوراکی مرجع استفاده شده و قیمت مواد جایگزین با توجه قیمت و مواد مغذی این سه تعیین می‌شود. هر چه تعداد مواد خوراکی مرجع در محاسبه ارزش ریالی مواد خوراکی جایگزین زیادتر شود، قابلیت پیش‌بینی ارقام به دست‌آمده بیشتر است. 
عموما به ازای هر یک ماده خوراکی مهم، یک ماده مغذی را می‌توان ثابت نگه داشت. اغلب این روش‌ها از روش پترسون (1932) توسعه یافته و برای دو ماده خوراکی بکار می‌رود. با افزایش تعداد مواد خوراکی مرجع (بیش از 3)، روش ریاضی برای حل آنها بسیار پیچیده می‌شود و بدون کامپیوتر راه حلی ندارند. هنگام جایگزینی عملی مواد خوراکی باید توجه داشت که نمی‌توان تمامی ذرت و کنجاله سویا را جایگزین کرد، بسته به ماده خوراکی جایگزین، تراکم مواد مغذی جیره کاهش یا افزایش می‌یابد و روش علمی و دقیق جایگزینی مواد در جیره طیور آن است که بعد از ملاحظات قیمت، با توجه به مقدار مواد مغذی آنها به جیره‌نویسی (کامپیوتری) بپردازیم. در صورت اجبار، باید توجه داشت که تغییرات مواد مغذی جیره تا 10 درصد ‌و در جهت‌های ناشناخته توسعه می‌یابد، در حالی که تا کنون جداول مناسبی برای تعیین سقف قیمت کالاهای جایگزین و روش عملی جایگزینی آنها در جیره طیور در منابع علمی عرضه نشده است.

قیمت و ارزش غذایی مواد خوراکی 
قیمت مواد اولیه خوراکی مهم‌ترین عامل بکارگیری آنها در جیره است. لازم است ارزان‌ترین مواد خوراکی بکار گرفته شود تا جیره غذایی در ضمن حفظ تمامی مواد مغذی در سطح مورد نیاز، ارزان‌تر تمام شود. این وظیفه دشواری است زیرا در اغلب موارد به دلیل تغییر و تنوع مواد مغذی آنها نمی‌توان به طور مستقیم مواد خوراکی جایگزین را مقایسه کرد. زمانی که تعدادی ماده خوراکی در بازار و در دسترس تولیدکننده است و قصد دارد از میان آنها دست به انتخاب بزند، لازم است ابتدا قیمت یا هزینه هر واحد مواد مغذی مختلف را به درستی برآورد کرده و بر اساس آنها قیمت یر ‌به یر مواد خوراکی را برآورد کند و از بین آنها بهترین و اقتصادی‌ترین ماده خوراکی را انتخاب نماید.  ادامه مطلب...

[ یکشنبه 90/6/20 ] [ 11:51 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

مقدمه 
در پرورش طیور صنعتی، تغذیه و سلامت دستگاه گوارش، رابطه نزدیکی با هم دارند. از طرف دیگر فرمول جیره و مدیریت خوراک دهی با تأثیر بر هضم و جذب، در عملکرد نهایی نیز اثر می‌گذارد. عوارض و بیماری های گوارشی ناشی از تغذیه نامناسب و محیط آلوده، خصوصا در دوران رشد اولیه جوجه‌ها مشکل سازتر است. برای دستیابی به عملکرد مطلوب در مزارع صنعتی پرورش مرغ و نیز برآورد اهداف اقتصادی لازم است : 
1- با تغذیه مناسب و ایجاد محیط بهداشتی، در تأمین سلامت دستگاه گوارش کوشش کرد. 
2- هرگونه ناهنجاری و مشکلات به وجود آمده در دستگاه گوارش را به سرعت و دقت، سریعا درمان نمود که عمدتا این کار توسط آنتی بیوتیک ها صورت می گیرد. 
اما استفاده از آنتی بیوتیک ها به دلیل بوجود آوردن سویه های مقاوم و امکان انتقال این مقاومت به سایر گونه ها به ویژه در سویه های مشترک بین انسان و دام، ماندگاری بقایای دارویی در فرآورده های دامی مورد استفاده انسان ها و به هم زدن فلور میکروبی طبیعی دستگاه گوارش، مشکلات جدی در بهداشت عمومی و دامی ایجاد کرده وموجبات نگرانی مصرف کنندگان را فراهم ساخته است. که همه را به فکر کاهش مصرف این مواد انداخته است. 

دو روش کلی وجود دارد که ما بتوانیم مصرف آنها را کاهش دهیم :  ادامه مطلب...

[ یکشنبه 90/6/20 ] [ 11:46 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]
          

.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ را برای این ساختم تا بتونم کمکی به بالا بردن آشنایی این حرفه به جامعه علمی کشورم کرده باشم انشاءا.. که بتونم
امکانات وب


بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 10
کل بازدیدها: 140045