سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدیر فنی و کیفی کارخانجات خوراک دام و طیوروآبزیان
 

 

اثرات یونفرها در تغذیه گاوهای شیری

در سال های اخیر، در چندین کشور مختلف، از یونفرها در تغذیه گاوهای شیری جهت افزایش عملکرد تولید شیر و افزایش توان ایمنی بدن استفاده می شود، ولی همچنان در کشور ایالات متحده، استفاده از یونفرها ممنوع می باشد. یونفرها علاوه بر اثرات روی تولید شیر، و پاسخ ایمنی بدن روی ترکیبات شیر، عملکرد تولید شیر، و وضعیت سلامتی دام و توان تولید مثلی آنها نیز موثر است. در شکمبه یونفرها با تاثیر روی باکتریها شکمبه ای ( به خصوص باکتریهای گرم مثبت) شرایط تخمیر شکمبه ای را تغییر داده، و با افزایش انرژی و تولید نیتروزن در شکمبه، شرایط بهتری را برای دام ها فراهم می نمایند. یونفرها همچنین باعث، کاهش غذای مصرفی در دام ها می شوند. که می توان با افزایش تعداد دفعات خوراک دهی اقدام به جبران آن نمود. با استفاده از یونفرها در تغذیه گاوهای شیری، نسبت پروپیونات به عنوان پیش ساز گلوکز بالا رفته که با عث تعدیل بالانس منفی انرژی در گاوهای تازه زا می شود. در نتیجه بالانس منفی انرژی در گاوهای تازه زا، تولید شیر و توان ایمنی بدن، و عملکرد دام بهتر خواهد شد و در عوض آن بروز بیماریهای متابولیکی نیز کاهش می یابد.

..
یوینفرها ابتدا جهت درمان بیماری کوکسیدیوز در طیور مورد استفاده قرار گرفت (Richardson et.al, 1976) در اواسط 1970 از یونفرها جهت تغذیه نشخوارکنندگان، استفاده می شد که باعث بهبود رشد، عملکرد دام، و سلامتی آن می شد. (Russell and strobel 1989) انواعی از یونفرها که امروز در تغذیه گاوهای شیری مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از موننسین (monensin)، لاسالوسید (lasalocid)، تتروزین (tetronasin)، سالینومایسین (salinomycin)،? لیزوسلین (lysocellin)، ناراسین (narasin)، نیگرسین (nigricin)، لیدلومایسین (laidlomysin) و والینومایسین (valinomycin) می باشد. 
در اواخر 1970 و اوایل 1980 در چندین کشور از یونفرها در تغذیه گاوهای شیری جهت افزایش تولید شیر و توان ایمنی بدن استفاده کردند، این کشورها شامل استرالیا، آرژانتین، نیوزلند، و افریقای جنوبی بود. با تحقیقات بیشتر در این زمینه، در کانادا از کپسولهای کروی موننسین (CRC) جهت جلوگیری از کتوز بالینی در گاوهای شیری استفاده شد(duffield and bagg 2000). همجنین اطلاعات جمع آوری شده، در این زمینه نشان می دهد که در گوشت و شیر حیوانات تیمار شده با موننسین جهت مصرف انسانی قابلیت بهتری دارند. همچنین در تحقیق دیگری مشخص شد که میزان استفاده از موننسین در تغذیه گاوهای شیری در محدوده 278 تا 1125 میلی گرم در روز برای هر گاو می باشد، و تا این محدوده موننسین در شیر این دام ها ابقا نمی شود.
..
انواع یونفرها و نحوه اثر آنها: 
یونفرها (IOP) ترکیباتی لیپولیک (Lipophilic) هستند که برای بسیاری از باکتریها، پروتوزوا، قارچها و موجودات آلی سمی و کشنده می باشند (Russel and strobel 1989) سمیت این ترکیبات به خاطر نفوذ این ترکیبات به غشا سلولی و تغییرات بار یونی در داخل آنها می باشد. یونفرها با اتصال به بارهای مثبت و حمل آنها ( سدیم، پتاسیم، منیزیوم و کلسیم) به داخل غشا سلولی نفوذ کرده و با تغییرات بار یونی داخل سلولها باعث مرگ آنها می شود. این ترکیبات به عنوان افزودنی (addative) به غذای دام ها افزوده می شوند. بعضی از یونفرها مانند نیگرسین، و موننسین به عنوان antiport هستند ( یعنی به محض ورود یونهای تک ظرفیتی به درون سلولها آن را با H درون سلول مبادله می کنند) در حالی که دیگر یونفرها مانند والینومایسین، به صورت uniporte می باشند، یعنی کاتیونها را به داخل سلول برده، بدون اینکه با یون هیدروژن مبادله کنند، به علاوه یونفرهایی که به این گروه تعلق دارند، به کاتیونهای خاصی اتصال پیدا می کنند به عنوان مثال موننسین به یون سدیم اتصال می یابد و می تواند با یون پتاسیم نیز باند شود، و به طور کلی با کاتیون های تک ظرفیتی مانند سدیم و پتاسیم باند می شود و برعکس تترونازین (tetronasin) تمایل به اتصال به کاتیون های دو ظرفیتی مانند کلسیم و منیزیوم دارد، یونفرها با تغییر بار یونی و به هم زدن سیستم و فعالیت پمپ سدیم- پتاسیم و پمپ هیدروژن باعث تغییر بار یونی سلولها می شود. و باعث ماندگاری بیشتر کاتیون ها در سلول و افزایش PH آنها می شود. حساسیت انواع باکتریها به یونفرها متفاوت می باشد، باکتریهای گرم منفی دارای ترکیبات پیچیده ای در ساختار خود بوده که مانع از نفوذ یونفرها به داخل آنها می شود، در عوض باکتریهای گرم مثبت حساسیت بیشتری به یونفرها داشته و به سرعت از بین می روند.
..
تاثیر یونفرها روی متابولیت های تولیدی در شکمبه: 
باکتریهای شکمبه در یک محیط بی هوازی قرار دارند، و با تخمیر کربوهیدرات ها و پروتیین های غذایی انرژی و مواد مغذی مورد نیاز خود را جهت رشد و نگهداری به دست می آورند. بعضی از محصولات حاصل از تخمیر شکمبه ای شامل اسیدهای چرب فرار (VFA) و پروتیین های میکروبی به عنوان اصلی ترین ماده مغذی دام محسوب می شوند در مقابل دیگر محصولات تخمیری شکمبه ای مانند گرما، متان، و آمونیاک می توانند به مقدار کمتری انرژی در اختیار دام قرار دهند، و بیشتر به شکل غیر قابل استفاده به محیط وارد می شوند. باکتریهای گرم مثبت موجود در شکمبه، محصولاتی همچون استات، بوتیرات، فومارات، لاکتات، و هیدروژن و آمونیاک تولید می کنند. بیشتر این محصولات به صورت، جفت و همراه با تولید متان در شکمبه تولید می شوند. در طرف دیگر باکتریهای گرم منفی موجود در شکمبه با استفاده از تخمیر شکمبه ای اقدام به تولید پروپیونات و سوکسینات می کنند، زمانی که به هر دلیلی این گروه، از باکتریها در شکمبه غالب شوند، متان کمتری تولید می شوند، به علت کاهش میزان فومارات و هیدروژن در شکمبه می باشد. بنابراین مهمترین مزیت استفاده از یونفرها در شکمبه، بالا بردن نسبت پروپیونات به استات در شکمبه می باشد، که در نتیجه آن تولید متان در شکمبه کاهش می یابد.
..
باکتریهای تولید کننده اسید لاکتیک (megasphaera elsdnii and selenomonas ruminanti) نسبت به یونفرها حساس بوده، و تولید اسید لاکتیک کاهش می یابد و از طرف دیگر با فعال نمودن مسیر آکریلیک (acrylate pathway) تولید پروپیونات را از لاکتات افزایش می دهد. وجود اسید لاکتیک بالا در شکمبه احتمال بروز اسیدوز را افزایش می دهد و باعث کاهش شدید pH شکمبه می شود. بنابراین می توان با استفاده از یونفرها، تا حدودی خطر ابتلا به این بیماری متابولیکی را در دام ها کاهش داد. هر چند که ثابت شده که زمانی که pH شکمبه زیر عدد 6 باشد. یونفرها اثری روی بهبود pH شکمبه و رساندن آن به حد متعادل 6.12 – 6.2? را ندارند. مزیت دیگر استفاده نمودن یونفرها به جیره گاوهای شیری، این است که باعث کاهش فعالیت باکتریهای پروتئولتیک ( تجزیه کننده پروتیین ها) و در نتیجه کاهش تجزیه آمینواسیدها و کاهش غلظت آمونیاک در شکمبه می شوند. به عبارت دیگر یونفرها با عث عبوری شدن پروتیین ها و اسیدهای آمینه موجود در مواد خوراکی می شود. در یک آزمایش اضافه نمودن 330 میلی گرم در روز اواپوراسین (avoparcin) یا موننسین (monensin) به جیره گاوهای شیری در اوایل دوره شیردهی، که حدود 650 گرم در کیلوگرم کنسانتره، و 350 گرم در کیلوگرم علوفه داشتند، به ترتیب حدود 23% و 38% عبوری را به روده کوچک افزایش داد. که در نتیجه آن میزان جذب اسیدهای آمینه افزایش یافت. 
به طور کلی یونفرها با تغییر جمعیت میکروبی شکمبه، انرژی و پروتیین قابل دسترس تری را برای گاوها تامین می کنند، مطالعات اخیر اثرات بیشتری، از استفاده از یونفرها، و تاثیر آنها روی متابولیسم، سلامتی تولید و تولیدمثل گاوهای شیری به اثبات رسانده است .اثرات یونفرها در گاوهای شیرده:
...
اثرات گلوکوژنیک و ضد کتوژنیک یونفرها: 
در طی مرحله انتقال در انتهای آبستنی، ( 21 روز مانده به زایمان) تا اوایل شیردهی ( 21 روز بعد از زایمان) به علت رشد بیش از حد جنین، و نیاز دام برای تولید ، رشد بافتها نیاز به انرژی و گلوکز به شدت افزایش می یابد. (Drackley et.al 2001) نشان داد که در طی این 42 روز، مصرف گلوکز در گاوهای هلشتاین از 1000 تا 1100 گرم در روز به 2500 گرم در روز افزایش خواهد یافت. مسیر گلوکونوژنیک کیدی حدود 70% نیاز گلوکوزی دام را تامین می کند، و به طور عمده پروپیونات پیش ساز اصلی تولید گلوکز در کبد می باشد. علاوه بر آن اسیدهای آمینه (AA) و لاکتات جذب شده، از لوله گوارش به عنوان، منابع داخلی نیز از پیش ساز های گلوکز ساز می باشند. در اوایل شیردهی، میزان ماده خشک مصرفی، جهت تولید و نگهداری دام کفایت نمی کند، در نتیجه دام در بالانس منفی انرژی قرار دارد. جهت جبران این کمبود، اسیدهای چرب زنجیر بلند، از بافت چربی تجزیه شده، و وارد پلاسما می شوند، و به صورت اسیدهای چرب استریفه نشده، (NEFA) در پلاسما جریان داشته و به کبد رفته و اکسیده می شود. در نتیجه افزایش بیش از حد چربیها در اوایل دوره شیردهی، تولید اجسام کتونی با کاهش تولید شیر و کاهش خوراک مصرفی و کاهش توان ایمنی بدن مرتبط می باشد. یونفرها با تحریک مسیرهای گلوکوژنیک ( به خصوص مسیر کبدی) باعث تعدیل بالانس منفی انرژی در بدن می شوند، میزان غلظت گلوکز خون در گاوهایی که با جیره حاوی یونفرها تیمار شده اند بالاتر بود.
..
در اواخر آبستنی یونفرها با افزایش فعالیت مسیر گلوکوژنیک و افزایش ترشح انسولین، باعث افزایش فعالیت سنتز گلوکز می شود، بدون اینکه غلظت گلوکز خون تغییر کند گلوکز تولید شده به همراه، انسولین و با سوزاندن بیشتر گلوکز انرژی بیشتری جهت نیاز بافتها و رشد جنین تولید می کند. به طریق مشابه یونفرها با افزایش گلوکز قابل دسترس، گلوکز مورد نیاز را در اختیار غدد پستانی جهت سنتز شیر قرار می دهند. به طور کلی یونفرها مخازن گلوکزی بدن را افزایش می دهند، بدون اینکه در میانگین گلوکز خون تغییری وارد شود. 
در گاوهایی که با استفاده از یونفرها تیمار شده بودند نسبت به گاوهای شاهد کاهش معنی داری در غلظت خونی بتاهیدروکسی بوتیرات (BHBA) مشاهده شد، در این آزمایش حدود 150 تا 450 میلی گرم در روز موننسین در حدود 56 روز قبل از زایمان تا 35 روز بعد از زایمان مورد استفاده قرار گرفت، گاوها در این آزمایش از جیره TMR استفاده کردند. 
به طور کلی استفاده از یونفرها باعث افزایش سنتز گلوکز می شود، که به نوبه خود باعث افزایش ترشح انسولین و کاهش مبالیزه شدن چربیهای بدنی و کاهش میزان NEFA می شود، که در نتیجه آن فعالیت CPT1 کاهش می یابد، و باعث کاهش ورود اسیدچرب به میتوکندری کبدی می شود، و در نتیجه باعث کاهش تولید اجسام کتونی و اکسیداسیون اسیدهای چرب می شود، در بیشتر مطالعات غلظت خونی NEFA توسط یونفرها تحت تاثیر قرار نگرفت احتمال دارد که تولید اجسام کتونی کبدی با مهار 3- هیدروکسی 3- متیل گلوتاریل کوآ کاهش یابد، علاوه بر آن استفاده از یونفرها تولید بوتیرات در شکمبه کاهش یافته و در نتیجه آن تولید بتاهیدروکسی بوتیرات (BHBA) از بوتیرات در دیواره شکمبه کاهش می یابد و در نتیجه آن میزان BHBA خون کاهش می یابد.
..
عملکرد گاوهای شیری تغذیه شده با یونفرها : 
گاوهای شیری که با یونفرها تغذیه شده بودند، عملکرد تولیدی آنها بالا رفت و اختلاف معنی داری بین ماده خشک مصرفی آنها با جیره کنترل مشاهده نشد. ولی در بعضی از مطالعات با مصرف یونفرها ماده خشک مصرفی دام ها کاهش یافت، میزان استفاده از یونفرها در جیره به مرحله شیردهی دام ها بستگی داشت نه نوع خوراکی که مصرف می کنند. استفاده از یونفرها در تغذیه گاوهای شیری میزان چربی شیر آنها را به شدت کاهش داد، این کاهش به میزان یونفرهای مورد استفاده، مرحله شیردهی، BCS گاو و مرحله شروع تیمار و نوع جیره بستگی دارد

 


[ سه شنبه 90/1/30 ] [ 10:26 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ را برای این ساختم تا بتونم کمکی به بالا بردن آشنایی این حرفه به جامعه علمی کشورم کرده باشم انشاءا.. که بتونم
امکانات وب


بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 34
کل بازدیدها: 140190