سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدیر فنی و کیفی کارخانجات خوراک دام و طیوروآبزیان
 

بر اساس سیستم طبقه ی مدفوع گاو شیری در میشیگان 5 گروه برای دسته بندی مدفوع گاو شیری پیشنهاد شده است ادامه مطلب...

[ سه شنبه 90/1/16 ] [ 11:53 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

? چکیده

در تحقیق حاضر اثرات چهار سطح تعادل اسید و باز جیره غذایی بر خصوصیات فیزیکی و مکانیکی و شیمیایی استخوان های گوساله های نر هلشتاین مورد بررسی قرار گرفت.بدین منظور آزمایشی در قالب طرح بلوک های تصادفی با چهار جیره غذایی (از جیره ?تا? به ترتیب حاوی سطوح ? و???, ???و??? میلی اکی والان( Na+K ) Cl در کیلوگرم ماده خشک جیره)و?بلوک وزنی (چهار گوساله با وزن مشابه در هر بلوک) انجام گرفت.

کلیه اجزاء جیره غذایی و مواد مغذی به جز عناصرسدیم , پتاسیم و کلر مشابه بودند و جیره های غذایی به صورت کاملا" مخلوط و به طور آزاد وانفرادی دراختیار گوساله ها قرار گرفت و در پایان دوره ???روز آزمایش گوساله ها ذبح شدند و خصوصیات فیزیکی و مکانیکی و شیمیایی استخوان مچ پا مورد مطالعه قرار گرفت.بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق میانگین درصد کلسیم در خاکستر, نیرو, ممان خمشی و مدول الاستیسیتی در بین جیره های غذایی اختلاف معنی داری را نشان داد ( ??/?< p) .

جیره غذایی یک دارای بالاترین درصد کلسیم خاکستر , مقاومت و ممان خمشی بود. همچنین جیره غذایی دو بالاترین تنش و جیره یک پایین ترین تنش را دارا بودند.


ادامه مطلب...
[ سه شنبه 90/1/16 ] [ 11:43 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

 

 

بررسی ارزش غذایی گیاه خارشتر و تعیین جایگاه آن در تغذیه نشخوارکن

مقدمه 
در شرایط کشور ایران به دلیل محدودیت بارندگی و کمبود منابع علوفه ای مرغوب ، تغذیه بالاترین سهم هزینه را در تولیدات دامی شامل می گردد. در چنین شرایطی شناسایی منابع محلی خوراک دام و تعیین ارزش غذایی آنها به منظور استفاده بهینه در تغذیه دام امری ضروری می باشد. در این راستا گونه های گیاهی مقاوم به خشکی مانند خارشترکه در بسیاری از مناطق کشور گسترش یافته اند دارای اهمیت بیشتری هستند. 
جنس خارشتر(Alhagi) متعلّق به تیرة بزرگ Legaminosae و زیر تیرة Papilionoideae است . این جنس در ایران دارای چند گونه است که از اهمیت مرتعی و دارویی برخوردارند اما گونة رایج در استان خراسان، Alhagi camelorum بوده که علف هرز مزارع گندم و سایر غلات می باشد. این گیاه دارای ریشه ای خیلی عمیق بوده و به همین دلیل در مقابل کم آبی مقاومت زیاد ی دارد. نسبت به سرما مقاوم بوده و تا ارتفاع 4000 متری نیز مشاهده گردیده است . میزان پروتئین خام، چربی خام، الیاف خام و خاکستر علف خارشتر در زمان بذردهی به ترتیب 8/7 ، 9/2 ، 8/28 و 9/9درصد در ماده خشک است اما در مرحله گلدهی میزان پروتئین آن 52/12درصد گزارش شده است. همچنین علف خارشتر دارای خاصیت سیلو شدن می باشد به نحوی که میزان pH در سیلو خارشتر 6/4 و ماده خشک و پروتئین آن نیز به ترتیب 16/47 و 25/7 درصد گزارش شده است، در ازبکستان‌ و ترکمنستان‌ علف خارشتر در اوایل به بذر نشستن گیاه برداشت و به صورت خشک‌ و خرد شده، درتغذیه زمستانه‌ گوسفند‌ و گاو مصرف می شود. امکان سیلو نمودن علف خارشتر نیز با استفاده از مواد افزودنی وجود دارد. استفاده از مواد افزودنی به هنگام سیلو کردن علوفه، باعث بهبود تخمیر در سیلو و افزایش خوشخوراکی می شود. کیفیت تخمیر در سیلو با افزایش ملاس به سیلوی علوفه هایی که کمتر از 6 تا 8 در صد قند محلول داشته اند بهبود یافته است. به رغم اهمیت گیاه خارشتر از نظر تغذیه دام، اطلاعات منتشر شده در مورد ارزش غذایی این علوفه بسیار محدود است. پژوهش حاضر با هدف تعیین قابلیت هضم و میزان مصرف اختیاری علف خارشتر به صورت سیلو و خشک شدههمراه با ماده افزودنی (ملاس) یا بدون آن انجام شد. 
ادامه مطلب...

[ سه شنبه 90/1/16 ] [ 11:21 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

 

اهمیت جیره نویسی با کامپیوتر

اهمیت جیره نویسی با کامپیوتر
کامپیوتر به عنوان وسیله‌ای برای تسهیل محاسبات کاربرد فراوانی در جیره‌نویسی گاوهای شیری دارد. زمانی که جیره‌نویسی دستی انجام می دهیم، متغیرهایی را که می‌توانیم کنترل کنیم محدود است. به عنوان مثال زمانی که عناصر کلسیم و فسفر مدنظر باشند توازن مابقی عناصر مثل پتاسیم، گوگرد و سدیم مشکل خواهد بود. اما کامپیوتر می‌تواند انواع حالات مختلف را در نظر گرفته و از طریق Optimization جیره بهینه از لحاظ اقتصادی را نیز فرموله کند. اما ذکر نکاتی نیز ضروری به نظر می‌رسد: 
ادامه مطلب...
[ سه شنبه 90/1/16 ] [ 10:25 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

 

کاربرد آنزیم در تغذیه طیور

تا کنون تلاش و تحقیقات فراوانی در رابطه با میزان استفاده از آنزیم در جیره های غذایی طیور گوشتی که با مواد غذایی کم ارزش تر طراحی شده اند بعمل آمده است . امروزه صنعت پرورش دام  و سایر علوم وابسته بطور عمده ای به این باور رسیده است که آنزیم ها ، افزودنیهای  غذایی با ارزشی هستند .

کلا آنزیمها ترکیباتی هستند که از جنس پروتئین بوده و بصورت طبیعی یافت شده و در عمل کاتالیز فرآیندهای شیمیایی بسیار اختصاصی عمل می نمایند که از لحاظ ساختمان مولکولی نیز به شکل سه بعدی و بسیار پیچیده هستند . ماده ای که آنزیم بر روی آن اثر  خود را اعمال می نماید ، سوبسترا نامیده می شود و شرایط واکنش خاص مانند دما ، pH و رطوبت ، لازمه انجام فرآیندهای کاتالیزی می باشد .
ادامه مطلب...

[ سه شنبه 90/1/9 ] [ 1:54 عصر ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]
<< مطالب جدیدتر           

.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ را برای این ساختم تا بتونم کمکی به بالا بردن آشنایی این حرفه به جامعه علمی کشورم کرده باشم انشاءا.. که بتونم
امکانات وب


بازدید امروز: 22
بازدید دیروز: 29
کل بازدیدها: 140176