سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدیر فنی و کیفی کارخانجات خوراک دام و طیوروآبزیان
 

        نام کتاب :          تغذیه و فرآوری صنعتی در کارخانجات خوراک دام

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 89/7/14 ] [ 9:11 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

گاوها هرچه به زمان زایمان و آغاز دوره شیر دهی جدید نزدیک تر می شوند ? دچار تنش یااسترس بیشتری می شوند . در خلال این دوره ی انتقال ? بسیاری تغییرات بیولوژیکی جهت مراحل مختلف زایمان و شروع شیر دهی رخ میدهد و البته تغییرات عمده تری در روش مدیریت این دوره نیز انجام می شود که مزید بر استرس های بیولوژیکی می باشد .

همانگونه که همگان قبول دارند ? دوره ی انتقال دوره ی بسیار حساس در جهت پیشگیری از مجموعه مشکلات دام می باشد . با وجود تلاش بسیار حساس در جهت پیشگیری از مجموعه مشکلات دام می باشد . با وجود تلاش بسیار متخصصین عملی تغذیه ی گاو و محققین دانشگاهی ? مشکلات اوایل دوره ی شیر دهی همچنان وجود دارد . یک توصیه عملی بسیار معمول این که دریافت مواد غذایی توسط دام را قبل از زایمان باید تحت نظر گرفت . دریافت غذا به ویژه در هفته ی آخر قبل از زایمان یک مسئله طبیعی است .

سه هفته قبل از زایمان دریافت ماده ی خشک گاو وتلیسه ی شکم اول حدود 1.9 و1.7درصد وزن بدن آن می باشد ولی تفاوت های عمده ای از یک گله تا گله دیگر از نظر در یافت ماده ی خشک دیده شده است . متاسفانه زمانی که نیاز گاو به مواد غذایی جهت رشد جنین و آماده شدن سیستم پستانی برای دوره ی شیر دهی بعدی افزایش می یابد ?اشتهای گاو کاهش پیدا می کند . به همین علت توصیه ی افزایش دادن دریافت ماده ی خشک (مواد غذایی) به نظر منطقی می آید.

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 89/7/14 ] [ 8:30 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

 

 

PHچیست وچه چیزی PHسلول و خون را تعیین می کند؟

 

PHیک محلول ?عکس لگاریتم یون Hدرآن محلول است .خلاصه اینکه اگر تعداد آنیون ها (شامل OH) در یک محلول بیش از تعداد کاتون ها (شامل H) گردد .

غلظت Hدر آن محلول بیشتر از مقدار موجود در آب خالص خواهد شد و محلول PHاسیدی )کمتر از 7 )خواهد داشت و وقتی که کاتیون ها از آنیون ها بیشتر شد محلول Hکمتر وPHقلیایی است (بیشتر از 7).    

کلرید آمونیوم ماده معدنی قوی برای افزودن آنیون ها به بدن است چرا که یون کلر به خوبی جذب می شود اما یون آمونیوم در شکمبه باقی می ماند.علاوه بر آن کلرید کلسیم نیز می تواند خون را اسیدی کند .

تب شیر:

گاوی که فقط 10 لیتر آغوز (2.3 کلسیم در هر کیلوگرم) تولد می کند در هر بار دوشش 23 گرم کلسیم از دست خواهد داد این مقدار حدودا 9 برابر بیش از کلسیمی است که در مخازن پلاسمایی گاو وجود دارد کلسیمی که از مخزن پلاسمایی خارج می شود بایستی از طریق افزایش جذب روده ای کلسیم و برداشت آن از استخوان ها جایگزین می گردد. طی دوره خشک که احتیاجات کلسیم حداقل است ساز و کار ها یاد شده برای جایگزینی کلسیم پلاسما نسبتا غیر فعال است .

در هنگام زایمان گاو بایستی هر روز 30 گرم کلسیم یا بیشتر را به درون مخزن کلسیمی خون وارد کند بنابر این تقریبا همه گاو ها در چند روز اول پس از زایش درجاتی از هیپوکلسیمی را تجربه می کنند ودر همان حال روده و استخوان به نیاز ها کلسیمی برای شیردهی سازگار می شوند.

در این گاوها جریان کلسیمی به سمت پستان باعث کاهش غلظت پلاسمایی و خارج سلولی شده که به آن تب شیر می گویند.

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 89/7/14 ] [ 8:26 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

یکى از مهمترین مسائل یک دامدارى، چگونگى تامین خوراک دامهاست. چون خوراک دام یک ماده حیاتى است که باید به‏صورت دایمى (روزانه و به‏موقع) در اختیار دام باشد. بنابراین، تامین غذاى دام به عنوان یک اصل مهم اهمیت زیادى دارد. یک دامدار باید براى تامین غذاى سالیانه دام و جلوگیرى از خطر کمبود غذاى دام یا افزایش هزینه آن، در فصل تابستان با جمع‏آورى علوفه یا سیلوکردن، توشه زمستانه را براى دام‏ها مهیا کند.

در دامدارى‏هاى ایران معمولا نیاز غذایى دام را کنسانتره و دیگر علوفه تشکیل مى‏دهد. در استان گیلان با توجه به شرایط جغرافیایى منطقه، انواع علوفه‏اى را که به دام شیرى یا گوشتى مى‏دهند، عبارتند از: کاه گندم، کاه جو، سیلوى ذرت، ذرت علوفه‏اى، علف باغات، پَس چَر مزارع، برگ درختان، یونجه، شبدر و کاه برنج مى‏باشد که دراین میان کاه برنج بیشترین مواد را در تغذیه دام تشکیل مى‏دهد.

    با این حال جمعیت دامى استان آنقدر زیاد است که انواع علوفه گفته شده نمى‏تواند نیاز غذاى دام‏هاى منطقه گیلان را تامین کند. بنابراین براى تامین خوراک دام مى‏توان از سایر منابع موجود استفاده کرد. یکى از این منابع مهم گیاه آزولا است. در این نشریه، ضمن معرفى آزولا، چگونگى و راه‏هاى عمل‏آورى و استفاده از این گیاه براى شما روستاییان عزیز توضیح داده مى‏شود.

  استفاده از آزولا در تغذیه دام

گیاه آزولا براى اولین بار توسط دانشمندى به نام لامارک شناسایى شد. این گیاه به صورت شناور و به رنگهاى سبز و قرمز با منظره زیبایى در مرداب‏ها، تالاب‏ها، استخرهاى پرورش ماهى، گودال‏هاى کم‏عمق و رودخانه‏هاى داراى آب کم و آبگیرها دیده مى‏شود. دامداران ساکن اطراف مرداب‏ها یا افرادى که در حاشیه رودخانه‏ها زندگى مى‏کنند و ... به راحتى مى‏توانند از این علوفه خوراک دام‏هاى خود استفاده کنند.

 آزولا در مردابها ، تالابها ، استخرهای پرورش ماهی و ... میروید

رنگ آزولا در موقع رشد و نمو (فصل بهار و تابستان) سبز است و در موقع پاییز و زمستان به علت پوسیدگى قرمز مى‏شود که در این موقع، براى غذاى دام مناسب نیست. چرخه زندگى گیاه آزولا 15-30 روز طول مى‏کشد. با توجه به شرایط جغرافیایى و اقلیمى منطقه و نوع جنس آزولا، میزان آن 30-80 تن در هر هکتار در ماه مى‏باشد. از این رو با توجه به شرایط منطقه مى‏توان از این گیاه استفاده کرد.

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 89/7/13 ] [ 5:56 عصر ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

همکار ودوست عزیز باتشکر از حضور شما دراین وبلاگ؛امیدوارم که بتوانم با ایجاد این وبلاگ نقش مدیران فنی و کیفی کارخانجات را که به حق پشتوانه صنعت دامپروری هستند را بیشتر نشان دهم.

امید که با ارسال مقالات علمی خود به ایمیل من بتوانیم یک وبلاگ فعال داشته باشیم.

ایمیل:

MOHANDESSHOJAEI@YAHOO.COM

منتظر مقالات شما عزیزانم

 فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز


[ دوشنبه 89/7/5 ] [ 10:42 عصر ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]
کنترل HACCP در کارخانجات خوراک دام و راهبردهای کاهش عوامل بیماری زا


       اصول کنترل آلودگی در کارخانجات خوراک دام:
    بر اساس تحقیقات انجام شده اصول کنترل آلودگی در کارخانجات خوراک دام شامل موارد زیر می باشد:
    1) دور نگهداشتن خوراک از آلودگی
    2)جلوگیری از تکثیر میکرو ارگانیسم ها در خوراک
    3) از بین بردن آلودگی در میکرو ارگانیسم ها و جلوگیری از آلودگی مجدد
    از بین بردن اغلب میکرو ارگانیسم ها در خوراک دام نیازمند پاکسازی طولانی مدت می باشد. این پاکسازی ها باعث صدمه زدن به ارزش غذایی خوراک شده و سبب هزینه بالایی نیز می گردد. بنابراین در حقیقت هر کدام از این مراحل کنترلی باید در ارتباط با هم و به دنبال یکدیگر اجرا شوند.
    طرح اصلی هماهنگی استراتژی های کنترلی:
    اولین مرحله در طرح های کنترل آلودگی، ایجاد یک نمودار مشخص در هر کارخانه تولید کننده می با شد که نشان دهنده جریان مولد اولیه و خروج خوراک نهایی از آن تاسیسات باشد. هر یک از تاسیسات دارای نمودار، مولد منحصر به فرد خوراک می باشد. این نمودار قابل تعمیم به بقیه کارخانه ها نیست و در حقیقت تنها نموداری قابل اطمینان و ارزشمند است که نشان دهنده خروجی و ورودی آن تاسیسات. تهیه یک نمودار دقیق کمک بسیار بزرگی به هنگام شیوع آلودگی در یک کارخانه می نماید و سبب می شود نسبت به حدت آلودگی احاطه کامل داشته باشیم.
    مراحل پاکسازی آلودگی در خوراک:
    به نظر می رسد انتظار کنترل آلودگی در یک کارخانه خوراک دام، بدون کنترل موجودات و آفات عامل انتقال آلودگی در اطراف کارخانه انتظاری کاملا بیهوده باشد. ادامه مطلب...
[ یکشنبه 89/7/4 ] [ 3:21 عصر ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]
          

.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ را برای این ساختم تا بتونم کمکی به بالا بردن آشنایی این حرفه به جامعه علمی کشورم کرده باشم انشاءا.. که بتونم
امکانات وب


بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 10
کل بازدیدها: 140039