سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدیر فنی و کیفی کارخانجات خوراک دام و طیوروآبزیان
 

نخود می تواند جایگزین بخشی از کنجاله سویا و ذرت در جیره ها شود

نخود می تواند جایگزین بخشی از کنجاله سویا و ذرت در جیره ها شود

در برخی مناطق کشور، نخودزمینی یک جایگزین ارزان و قابل دسترس برای کنجاله سویا و ذرت است. پروتئین خام نخود، نسبتا بالاست و انرژی نسبتا زیاد آن عمدتا به صورن ذخایر نشاسته­ ای می­باشد. محققان اخیرا استفاده از نخود را در جیره 24 راس گاو هلشتاین به مدت 70 روز مطالعه کرده­ اند. نتایج در مجله دیری­ ساینس فوریه 2008 منتشر­شده است.

حدود 45 درصد از ذرت و 78 درصد از کنجاله سویا در جیره گروه شاهد با نخود جایگزین شد. مقدار نخود استفاده شده 15 درصد ماده خشک جیره و حاوی 25 درصد پروتئین خام و 1/98 مگاکالری انرژی خالص شیردهی در هر کیلوگرم بود. سایر اقلام جیره یکسان بود.

مصرف ماده خشک و تولید شیر در هر دو گروه یکسان بود. علاوه بر این تغییر معنی­ داری در درصد ترکیبات شیر، بازده نیتروژن شیر یا نیتروژن اوره­ ای شیر (MUN) وجود نداشت. انجام آزمون چشایی نیز تفاوت قابل توجهی در طعم شیر نشان نداد. محققان معتقدند که نخود می­تواند تا سطح 15 درصد ماده خشک جیره، جایگزین کنجاله سویا و ذرت در جیره گاوهای پرتولید شود.


[ چهارشنبه 90/12/17 ] [ 11:52 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

 

چه زمانی می توانید بگوئید گاوتان مبتلا به اسیدوز شده است؟

چه زمانی می توانید بگوئید گاوتان مبتلا به اسیدوز شده است؟

[ چهارشنبه 90/12/17 ] [ 11:51 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

 

بیماری کتوز چیست؟

کتوز (استونمی) در گاوهای شیرده پرتولید در خلال 6 هفته اول بعد از زایمان روی میدهد که در سه هفته اول بسیار مهم است. این بیماری اغلب در دوره ی تغذیه زمستانی و نیز به هنگام حضور گاوها در جایگاههای بسته اتفاق می افتد.

بیماری کتوز چیست؟

بیماری کتوز چیست؟

کتوز (استونمی) در گاوهای شیرده پرتولید در خلال 6 هفته اول بعد از زایمان روی میدهد که در سه هفته اول بسیار مهم است. این بیماری اغلب در دوره ی تغذیه زمستانی و نیز به هنگام حضور گاوها در جایگاههای بسته اتفاق می افتد. احتمال بروز این بیماری در گاوهای مسن بیشتر از تلیسه های تازه زا می باشد. ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 90/12/17 ] [ 11:49 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

 

راهکارهایی برای مقابله با کپک ها و سموم قارچی

بسیاری از مواد خوراکی حاوی قارچ هستند. وقتی این قارچها روی دانه غلات و علوفه رشدکنند، مشکلاتی ایجاد می کنند. مایکوتوکسین ها سمومی هستند که توسط کپکهای قارچی تولید می شوند.

راهکارهایی برای مقابله با کپک ها و سموم قارچی

مسمومیت با مایکوتوکسین­ ها،  مایکوتوکسیکوسیس نامیده می­شود. تخمین زده شده که حدود 25 درصد محصولات آلوده به مایکوتوکسین هستند. ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 90/12/17 ] [ 11:48 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

تغذیه کاه گندم می تواند نتایج معجزه آسایی داشته باشد

کاه گندم به عنوان یک خوراک اهمیت چندانی ندارد. اطلاعات تغذیه گاوهای شیری، تجزیه شیمیایی کاه گندم را به صورت زیر ارائه کرده است:

تغذیه کاه گندم می تواند نتایج معجزه آسایی داشته باشد

کل مواد مغذی قابل هضم برابر 5/42 درصد، دیواره سلولی برابر 73 درصد، دیواره سلولی بدون همی سلولز برابر 4/49 درصد، لیگنین برابر 8/8 درصد، پروتئین خام 8/4 درصد و خاکستر 6/7 درصد. بر اساس این اطلاعات، غالب متخصصین تغذیه خواهند گفت که کاه گندم جایگاهی در جیره گاوهای شیری پرتولید ندارد. من نیز تا چند سال پیش موافق این نظریه بودم، ولی تغذیه کاه گندم چندین بار به­ صورت یک خوراک معجزه­ آسا برای من عمل­ نمود. در این خصوص مطمئن نیستم که بتوانم نحوه عمل کاه گندم را شرح دهم، اما نظرات خود را ارائه می­کنم.

اولین تجربه معجزه­ آسای این خوراک هنگامی اتفاق افتاد که من مشاور یک گله پرتولید بودم. این گله خوراک بسیار مرغوبی را مصرف می­کرد، اما ماده خشک مصرفی این گله در قیاس با میزان شیر تولیدی کمی بالاتر از میزان پیش­ بینی شده بود. گاوهای شیرده در تبدیل ماده خشک به شیر، خوب عمل نمی­کردند. این وضعیت قبل از روزهای محاسبه بازده تولید شیر بود ولی حدس می­زدم که بازده شیر در حدود 4/1 باشد. ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 90/12/17 ] [ 11:46 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

مهار تنش گرمایی

وقتی گاوها دچار تنش گرمایی می شوند، عمل گوارش، میزان سوخت وساز، تولید مثل و تولید شیر آنها همگی تحت تاثیر قرار می گیرند. متاسفانه هیچ چیزی وجود ندارد که بتواند جای این 4 عمل بیولوژیکی را در بدن بگیرد.
ولی ما باید واقعا روی این موضوع متمرکز شویم که چطور ا

مهار تنش گرمایی

و ادعا کنیم که بار گرمایی محیطی را به حداقل رسانده ایم. اکنون ما برای خنک کردن گاوها در دمای فعلی به ترموستات هایی که بر اساس هوا کار می کنند وابسته ایم. ما سامانه های خنک کننده را بر اساس دمای واقعی بدن گاوها به کار نمی اندازیم. در آینده ما باید روی این موضوع متمرکز شویم که کی، کجا و چه مدت از سامانه های سردکننده برای خنک کردن گاوها استفاده کنیم. بدیهی است که ما مجبوریم گاوها را واقعا خنک کنیم.

گرما از نزدیک اواسط شب به اوج می رسد .....

در مطالعه ای که ما درباره برنامه های غذایی متناسب با شرایط تنش گرمایی انجام دادیم، دریافتیم که دمای درونی بدن گاو از حول و حوش ساعت 11 شب تا اواسط شب به بالاترین درجه می رسد و سپس کاهش می یابد. به منظور کاهش تنش گرمایی، 4 روش برای خنک کردن گاوها وجود دارد. ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 90/12/17 ] [ 11:38 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

کاهش هزینه خوراک را از خود گاوداری شروع کنید

کاهش هزینه خوراک را از خود گاوداری شروع کنید

آیا شرایط گاوداری شما طوری است که با این که همه وظایف خود را بخوبی انجام داده اید و قراردادهای خوبی در مورد تهیه خوراک مورد نیاز داشته اید ولی هنوز هزینه های زیادی را صرف خوراک گله خود می کنید؟ آیا در اطراف به دنبال بهترین شرایط برای خرید بوده ولی هنوز هزینه خوراک گله شما زیاد است؟ آیا متخصص تغذیه شما تمام تغییرات ممکن را برای کاهش هزینه ها انجام داده، بدون این که تولید و ترکیب شیر به مخاطره بیفتد، اما هنوز هزینه خوراک گله خارج از کنترل شما به نظر می رسد؟

جواب بسیاری از شما در پاسخ به این سوالات آری است. بااین حال، اخیرا شما چقدر وقت خود را بر روی کنترل درست هزینه خوراک متمرکز کرده اید، چه زمانی بود؟ هرچند یک بار، درستی و صحت کار خوراک ریز خود را کنترل و پایش می کنید؟ آیا شما در محل گاوداری خود باسکول بزرگ دارید که همه بارهای خریداری شده از جمله کنجاله، سویا، فرآورده های فرعی تقطیری و یا سایر خوراک ها را توزین کنید؟ آخرین باری که راننده خوراک ریز خود را آموزش داده و یا مجددا او را در خصوص اهمیت نقشش در عملکرد گاوها و سوددهی گله توجیه نموده اید کی بوده است؟

افت خوراک پول را می بلعد ..... ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 90/12/17 ] [ 11:35 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

دانستنی های دام - گاو و گوساله

هنگام تغذیه گوساله ها رشد شکمبه را ضعیف نکنید

در تفذیه گوساله های کمتر از 2 ماه سن، علوفه و مواد خشبی را مورد استفاده قرار ندهید. برای گوساله های 3 تا 4 ماهه، مقدار 5 تا 10 درصد یونجه را (حدود 150 گرم) با کنسانتره استارتر مخلوط کنید. استارتر را ..........

هنگام تغذیه گوساله ها رشد شکمبه را ضعیف نکنید

بیش از 50 سال پیش پژوهشی انجام گرفت تا مشخص کند کدام ماده ماده مغذی و عنصر اصلی استارتر (خوراک آغازین) می تواند سبب توسعه و شکل گرفتن شکمبه گوساله شود. هدف این پژوهش ها در 50 سال پیش و همچنین امروز، از شیر گرفتن گوساله در سن کمتر از 3 ماه (وحتی کمتر از یک ماه) بوده است. برای دستیابی به این هدف، شکل گرفتن شکمبه خیلی مهم است و شکل گیری شکمبه و رشد گوساله، به شدت تحت تاثیر تغذیه خوراک استارتر است.

پژوهش های انجام شده در 50 سال پیش آشکار نمود که تغذیه نشاسته غلات در مقایسه با الیاف علوفه، کلید اصلی رشد و توسعه سریع شکمبه است. در آن موقع توصیه می شد که یونجه یا دیگر علوفه تا بعد از شیرگیری به تغذیه گوساله رسانده نشود ولی با این وجود، امروزه بررسی ها نشان می دهد که قبل از مرحله شیرگیری، بیشتر گوساله ها یونجه مصرف می کنند.

پژوهش های جدید، پژوهش های انجام شده 50 سال قبل را تائید کرده اند. برای مثال، وقتی در خوراک استارتر گوساله، یونجه کمی حتی به مقدار 2 درصد منظور گردید، میانگین رشد روزانه، میزان مصرف و بازده غذایی آنها کاهش یافت. همینطور وقتی که یک منبع دیگر الیافی مثل پوسته خارجی پنبه دانه به استارتر اضافه شد، باز هم میانگین رشد روزانه گوساله ها کاهش یافت. ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 90/12/17 ] [ 11:33 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]
          

.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ را برای این ساختم تا بتونم کمکی به بالا بردن آشنایی این حرفه به جامعه علمی کشورم کرده باشم انشاءا.. که بتونم
امکانات وب


بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 8
کل بازدیدها: 140035