سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدیر فنی و کیفی کارخانجات خوراک دام و طیوروآبزیان
 

اگر قصد ساخت گاوداری یا مرغداری دارید این مقاله رابخوانید

|زمین

مهمترین وکلیدی ترین موردبرای راه اندازی یک دامداری انتخاب زمین ازنظرموقعیت جغرافیایی رعایت فواصل ازدیگر دامداریهاومرغداریهامیباشد وحتی استانی که درآن سکونت داریددرانتخاب زمین بسیارموثراست به عنوان مثال اگردراستانهای کم آب که اکثرا"درمرکزوشرق ایران هستندحتما"سعی کنید که زمین موردنظرتانیاچاه آب داشته باشد یاسهمیه آب متناسب با نوع کارتان(حداقل 5مترمکعب درشبانه روز)داشته باشیدیااینکه به آب لوله کشی نزدیک باشیدودرغیراینصورت اگربه فکرخرید زمین دیم زاروسپس اخذ مجوز حفرچاه میباشیدبدانید که این کار شدیدا"وقتتان راتلف خواهدنمود وبایستی سالها برای این مجوز دوندگی نمایید ومشخص هم نخواهدبودکه موفق میشویدیانه!واگرهم توفیق اخذآنرابیابیداحتمالا"قوانین در طی آن مدت تغییراتی کنند که ازسوی دیگر کارتان به بن بست برسد.

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 90/1/31 ] [ 1:14 عصر ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

بررسی تاثیرات فرآوری دانه جو بر خصوصیات هضمی آن

دانه جو (Hordeum vulgare) دانه غله یک ساله ای است که عمدتا به عنوان غذا برای حیوانات و در مقیاس کوچکتر برای تغذیه انسانها ، تهیه نوشیدنیها و در موارد صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد و جزء اولین غلاتی است که اهلی شده است .منشاء جو مربوط به خاور میانه بوده و توسط کریستف کلومب در سال 1493 به آمریکای شمالی برده شد و تا کنون مورد استفاده قرار میگیرد.در سال 2005 دانه جو از نظر میزان تولید وسطح زیر کشت غلات مقام چهارم را به خود اختصاص داد (560000 کیلومتر مربع).شکل اهلی شده دانه جو (H. vulgare) از نوع وحشی آن 
(H. spontaneum) مشتق شده و هردو آنها دیپلوئید (2n=14 ) هستند .در سال 2005 در حدود 100 کشور در سرتاسر دنیا به کاشت جوپرداخته اند .همانگونه که در گزارش FAO‌دیده میشود کشور ما در محدوده متوسطی از نظر تولید جو قرار دارد و میزان قابل توجهی از این دانه را تولید می کند . 
.
دانه جو به لحاظ محتوی مناسب انرژی و پروتئین در مصارف دامی مورد توجه بوده و فرآوری دانه جو برای حد اکثر کردن قابلیت استفاده از آن برای گاو شیری و همچنین پرواری مد نظر است . 
دانه کامل به علت داشتن پریکارپ نسبت به هضم شکمبه ای مقاوم است و علاوه بر آن بوسیله یک پوشش فیبری با قابلیت هضم پایین احاطه شده است و بر خلاف دانه ذرت بر اثر جویده شدن آسیب عمده ای نمی بیند ومیزان زیادی از آن دفع خواهد شد ، ولی در صورت شکسته شدن بعلت اینکه ماتریکس پروتئینی جو محلول تر از ذرت است? قابلیت نفوذ بهتری را برای باکتریها فراهم میکند. 
.
انواع فرآوری
فرآوریهای معمول در مورد دانه جو به 4 دسته 1: Cold physical processing (فرآیند های فیزیکی سرد) شامل فرایند هایی مثل Grinding (آسیاب کردن)، Dry rolling ( غلطک زدن خشک)و Tempering(افزودن آب) 2 :( Hot physical processing(فرآیندهای فیزیکی گرم) مثل فرآیندهای Steam rolling ، Steam flaking(پرک کردن با بخار)، Pelleting ، Roasting (تف دادن )و غیره. 3:( Chemical processing(فرآوری شیمیایی ) با موادی مثل: Sodium hydroxide، Ammonia/urea، Aldehydesو غیره. و 4: Enzymatic processing(فرآوری آنزیمی )که عموما بوسیله آنزیمهای هاضم فیبر وسایر مواد غیرقابل هضم انجام میشود تقسیم میشوند. البته فرآوریهای دیگری نیز در مورد دانه جو انجام میشوند که یا ترکیبی از فرآوریهای فوق هستند ویا مثل microwave میتوان آنها را در یکی از گروههای بالا جای داد.در ادامه به بیان خصوصیات سه نوع فرآوری جهت فرآهم آوردن امکان مقایسه بهتر پرداخته خواهد شد.
.
.
در dry rolling‌که نمونه ای از فرآوریهای سرد است به طور مثال Boss & Bowman (1996) نشان داده اند که جریان روزانه ماده آلی‌از شکمبه به شیردان افزایش پیدا میکند که ناشی از هضم ماده آلی شکمبه ای کمتر در جو است. Mc Alister و همکاران در سال 1993 گزارش کرده اند که شبکه پروتئینی که دانه های نشاسته را در بر گرفته است باعث کاهش اتصال میکروبی و هضم در ذرت نسبت به جو میشود و از آنجا که نیتروژن غذا در ذرت تجزیه پذیری کمتری نشان داده است و کل نیتروژن‌ نیز تجزیه پذیری پس از شکمبه ای کمتری دارد ممکن است شبکه پروتئینی اطراف نشاسته باعث مقاومت نسبت به هضم پذیری د روده کوچک نیز باشد. dry rolling با شکستن پریکارپ دانه باعث دسترسی به ماتریکس پروتئینی میشود که در دانه جو بسیار محلول تر از ذرت است و هضم نشاسته را افزایش میدهد در نتیجه در مطالعات in situ درصد ناپدید شدن ماده خشک ونشاسته که در چندین واریته جو نسبت به ذرت بررسی شده افزایش یافته و میزان pH در شکمبه کاهش پیدا میکند. 
Microwave processing نوع جدیدی از فرآوری است که با افزایش 20% محتوی رطوبت دانه و اعمال حرارت توسط اشعه مایکروویو برای مدتهای مشخص انجام میگیرد. به امواج الکترومغناطیسی با طول موج کمتر از امواج رادیویی و بیشتر از امواج فروسرخ، ریزموج گفته می‌شود. طول موج ریزموج‌ها تقریباً بین ? میلی‌متر (متناظر با بسامد ??? گیگاهرتز) تا ?? سانتیمتر (متناظر با بسامد ? گیگاهرتز) است. البته بر روی این مرزهای این تعریف، اتفاق نظر نیست و برخی آن را از ?/? میلی‌متر در نظر می‌گیرند.اعمال این امواج بر روی دانه ها باعث افزایش دمای آن میگردد و این فرآوری را میتوان نوعی از roasting‌ به شمار آورد گرچه در حین انجام آن محتوی رطوبت دانه افزایش می یابد ...
.

ارامترهای ذکر شده در این بخش مربوط به معادله کینتیک هضم ørskov & (1979)Mc Donald ‌ است.Sadeghi&Shawrang (2007) نشان داده اند که این فرآوری باعث افزایش بخش a‌و کاهش اندازه بخش b و کاهش نرخ تجزیه پذیری نشاسته شده است که ممکن است به دلیل ژلاتینه شدن باشد وکاهش نرخ تجزیه پذیری بعلت سهل الهضم شدن بخشی از b و در نتیجه باقی ماندن بخش غیر قابل هضم تر در b‌است. البته در اثر حرارت واکنشی بنام Retro gradation‌اتفاق میآفتد که در آن با سرد شدن نشاسته ژلاتینیزه شده ساختار ثانویه مقاومی تشکیل میشود و این واکنشهای شیمیایی میتواند توضیح دیگری برای کاهش نرخ تجزیه باشد.این فرآوری باعث افزایش بخش b‌و کاهش بخش a‌در پروتئین خام می‌شود. چندین پرولامین پلی پپتید با نامهای B،C وD هوردئین در جو وجود دارد که نوع B از دو زیرواحد اصلی با 2/98 و 76 کیلو دالتن‌تشکیل شده است . نوع C‌از زیر واحدهایی با30 تا 70 کیلو دالتن تشکیل شده و زیرواحدهای نوع D کمتر از 25کیلو دالتن وزن دارند و از بین این هوردئین ها نوع C نسبت به هضم شکمبه ای مقاوم بودند و بیشترین سهم را در باقیمانده داشتند. 
گرمای وارد شده در این فرآوری باعث تغییرشکل پروتئین ها به شکل مقاوم در برابر آنزیمها میشود و دناتوره شدن پروتئینها بر اثر گرما باعث شکسته شدن پیوندهایی میشود که موجب پایداری ساختار 3 بعدی پروتئین هستند و اگر گروههای هیدروفوب از بین بروند باعث کاهش حلالیت پروتئین وهمچنین کاهش تجزیه پذیری آن در شکمبه میشود . نتایج الکتروفورز بر روی SDSpage وارد شدن بخشی از a را به b تایید میکند. 
Prestløkken (1999) گزارش کرده است که اسید آمینه هایی با خاصیت هیدروفوبیک بیشتر مثل : لوسین ، ایزولوسین ، فنیل آلانین ، متیونین، والین و آلانین تجزیه پذیری کمتری نسبت به آمینواسیدهای با خاصیت هیدروفوبیک کمتر مثل هیستیدین ، آرژنین ، لایزین، سیستئین، گلوتامیک اسید، گلایسین و سرین داشته اند که مؤید نظریه بالاست. دلیل افزایش بخش b میتواند دناتوره شدن و همچنین کاهش میل هیدروفیلیک بخشی از پروتئینهای a و وارد شدن آنها به بخش b‌باشد. برای سنجش فرآوریهای فیزیکی میتوان ازمعیاری به نام PI (processing index)استفاده کرد که با تقسیم کردن وزن مخصوص دانه فرآوری شده به وزن مخصوص دانه کامل بدست میآید و کاهش آن نشانگر افزایش شدت فرآوری است. 
Steam rolling در درجات مختلف به گزارش Yang et.all (2000) باعث افزایش مصرف DM و به تبع آن افزایش مصرف پروتئین ، NDF ، ADF، افزایش جریان پروتئین، میزان تولید VFA و افزایش تولید پروتئین میکروبی میشود. با توجه به میزان بیشتر مصرف پروتئین جریان آن به دئودنوم و هضم پذیری آن در کل دستگاه گوارش افزایش میابد. هضم میزان بیشتر نشاسته در شکمبه با کاهش معیار فرآوری (PI ) پروپیونات بیشتری برای سنتز گلوکز فراهم میکند و باعث حفظ پروتئینها و افزایش پروتئین شیر میشود همچنین افزایش پروتئین قابل دسترس که ناشی از افزایش مصرف پروتئین است میتواند دلیل دیگری برای افزایش پروتئین شیر باشد. 
.

.
.


[ چهارشنبه 90/1/31 ] [ 12:14 عصر ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

c

آنتی بیوتیکهای غذایی :

آنتی بیوتیکهایی که اختصا صا در تغذیه دام مصر ف می شوندکه محصول ساخته شده همراه با یک غذای دیگر به عنوان ناقل مخلوط میشودوعلاوه برآنتی بیوتیک دارای مقدار ناچیزی مواد مغذی ومواد موثر دیگر می باشد سپس بصورت پیش مخلوط به بازار عرضه می شوند .

انواع آنتی بیوتیکهای متداول در فرمول غذایی طیور

باسی تراسین      Bacitracin

فلاوامایسین      Flavamyci

اوا پارسین  Aua prcin 

عمل آنتی بیو تیکهای غذایی

 (1) تسریع در رشد

 (2) افزایش استفاده از غذای خورده شده

  چگونگی اثر آنتی بیوتیکها ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 90/1/31 ] [ 12:10 عصر ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

 

اثرات ساکارومیسس سرویسیه و آسپرژیلوس اریزا بر هضم فیبر

    پژوهش های زیادی درباره اثر این دو ماده افزودنی میکروبی بر هضم فیبر در شکمبه گاوهای شیری و گوسا‎ له ها انجام شده است. به طور کلی با افزودن ساکارومیسس سرویسیه به جیره افزایش در سرعت هضم فیبر مشاهده شده است. ساکارومیسس سرویسیه سبب افزایش pH در جیره های پر کنسانتره شده و از این طریق بر هضم فیبر اثر می گذارد. در تعدادی از این پژوهش ها در هضم فیبر بهبود هایی مشاهده شده است. ولی در تعدادی نیز این اثرات مشاهده نشده است.آسپرژیلوس اریزا نیز همانند ساکارومیسس سرویسیه سبب افزایش سرعت هضم فیبر می شود. در واقع توانایی آسپرژیلوس اریزا برای تحریک هضم در شرایط آزمایشگاهی نیازمند علوفه است. آسپرژیلوس اریزا به واسطه تحریک رشد باکتری های سلولوتیک بر هضم فیبر اثر می گذارد. ساکارومیسس سرویسیه و آسپرژیلوس اریزا در جیره های پر کنسانتره ای اثر مثبتی بر هضم فیبر می گذارند، ولی زمانی که جیره به سمت علوفه زیاد گرایش دارد اثر چندانی بر هضم فیبر با افزودن این دو ماده مشاهده نمی شود. در واقع علت افزایش هضم فیبر در جیره های پر کنسانتره برداشت متابولیت های ایجاد کننده اسیدوز (اسید لاکتیک) توسط این مواد می باشند. آسپرژیلوس اریزا علاوه بر اینکه حاوی مالات برای تحریک رشد باکتری های مصرف کننده لاکتات است، حاوی مقادیری از آنزیم های هضم کننده فیبر نیز می باشد که قادرند به فیبرها حمله کرده و آنها را هضم کنند. دادن همزمان این دو فراورده در یک جیره اثرات بهتری نسبت به عرضه انفرادی هر یک دارد، به طوری که بکار گیری این دو ماده سبب افزایش قابلیت هضم ماده خشک، پروتئین خام و همی سلولز شده و این اثرات بیش از اثرات استفاده انفرادی هر یک بود. یان و همکاران (1996) اثرات آسپرژیلوس اریزا و ساکارومیسس سرویسیه را به طور انفرادی و همزمان با جیره شاهد مورد بررسی قرار داغدند. جیره پایه شامل 5/32 درصد سیلاژ ذرت، 5/17 درصد یونجه خشک، 7/12 درصد کنجاله سویا، 5/35 درصد دانه ذرت و 2 درصد مکمل بود. تیمارهای آزمایشی شامل، جیره پایه به علاوه 57 گرم ساکارومیسس سرویسیه، جیره پایه به علاوه 3 گرم آسپرژیلوس اریزا بود. نتایج نشان داد که pH شکمبه، غلظت نیتروژن آمونیومی، غلظت اسیدهای چرب فرار و هضم در بین تیمارها مشابه ولی در تیمار ساکارومیسس سرویسیه افزایش هضم ماده آلی، پروتئین خام و کاهش جریان ازت به روده وجود داشت. آسپرژیلوس اریزا نیز سبب تحریک باکتری های سلولوتیک و پروتئولیتیک شد. چیکوئیت و همکاران (1995) اثر این دو فراورده را بر روی گاوهای شیری و گوسا له های نر اخته شده بررسی کردند. در آزمایش اول اثر این دو فراورده به تنهایی و همزمان بر روی قابلیت هضم و تخمیر شکمبه و محتوای باکتری های شکمبه مورد بررسی قرار گرفت. و در آزمایش دوم اثر این مواد بر روی تولید و ترکیب شیر در گاوهای شیری بررسی شد. افزودن آسپرژیلوس اریزا به تنهایی و یا با ساکارومیسس سرویسیه سبب تحریک تخمیر شکمبه ای و بیشتر شدن غلظتهای مولار استات و پروپیونات و کل اسیدهای چرب فرار شد. در نتیجه pH در حیوانات دریافت کننده اسپرژیلوس اریزا و یا همراه با ساکارومیسس سرویسیه پایین بود، ولی در تیمار انفرادی آسپرژیلوس اریزا افزایش ازت آمونیاکی در شکمبه مشاهده شد. در این آزمایش هیچ تغییری در مصرف ماده خشک و قابلیت هضم مشاهده نشد و تولید شیر و مصرف خوراک به وسیله ساکارومیسس سرویسیه تحت تاثیر قرار نگرفت. اگر چه این دو فراورده به تنهایی و یا همراه با یکدیگر سبب افزایش نسبت تولید شیر به ماده خشک مصرفی شدند. در پژوهش دیگری که توسط برترند (1997) انجام شد، عصاره آسپرژیلوس اریزا اثری بر روی تحریک هضم فیبر و تولید شیر نداشت. ولی بر طبق گزارشات میراندا و همکاران (1996) این دو فراورده سبب افزایش هضم NDF یونجه در شرایط in situدر 48 ساعت انکوباسیون و افزایش پروپیونات شده است.

  ادامه مطلب...

[ سه شنبه 90/1/30 ] [ 10:40 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

 

  استفاده از فراورده های میکروبی در تغذیه گوساله های شیر خوار

 

مقدمه

    فراورده های میکروبی یا پروبیوتیکها از کلمه یونانی پرو‎بیوس که در لغت به معنای حمایت از حیات است،  گرفته شده است. این عبارت برای توصیف افزودنیهای زنده میکروبی که به خوراک افزوده می شوند، بکار می رود، که قادرند با ایجاد یک تعادل میکروبی در جمعیت فلور روده و پیشگیری از عفونت های گوارشی اثر مثبتی روی بهبود عملکرد حیوان و افزایش رشد دام و طیور داشته باشند. از مهمترین مزایای این فراورده ها این است که پس از وارد شدن به سیستم گوارشی دام و طیور در بافتهای بدن باقی نمانده و بر خلاف آنتی بیوتیکها هیچ گونه مقاومت میکروبی پس از مصرف آن ایجاد نمی شود. هدف از استفاده این فراورده ها متاثر کردن فعالیت میکروبی دستگاه گوارش یا به عبارت دیگر بهبود وضعیت سلامتی، رشد و عملکرد حیوان می باشد. اولین میکروارگانیسم هایی که به طور رایج در خوراک دام استفاده شده اند، شامل باکتریهای لاکتوباسیل، انتروکوکوس، استرپتوکوکوس، بیفیدوباکتریوم و گونه های باسیلوس بودند.

    از قارچها و مخمرها هم به عنوان پروبیوتیک از دهه گذشته استفاده شده است. در سال 1989 به جای واژه پروبیوتیک از واژه تغذیه مستقیم میکروبی استفاده شد که در آن منبعی از میکروارگانیسم های زنده قابل زیست همانند باکتری ها، قارچها و مخمرها وجود داشت. هر یک از افزودنی های میکروبی فوق از مکانیسم خاصی بر خوردار بوده و اثرات مخصوص به خود را دارند. افزودنی های باکتریایی بر روده اثر گذاشته و سبب برقراری میکروفلور خوش خیم می شوند و با این عمل از جمعیت میکروبهای مضر همانند اشریشیاکلی و سالمونلا کاسته می شود.

    افزودنیهای غیر باکتریایی یعنی قارچها و مخمرها  بیشتر در تغذیه گاوهای شیری، پرواری و گوسا‎ له های شیر خوار استفاده شده اند. این مواد بیشتر بر روی تخمیر شکمبه اثر گذاشته و سبب تغییر الگوی آن در جهت استفاده از متابولیت های موجود در شکمبه می شوند. بابهبود وضعیت الگوی تخمیر بر میزان تولید و رشد افزوده می شود. همچنین مخمرها بر ابقاء آهن، روی، مس و پتاسیم اثر مثبتی دارند و در کاهش روزهای بیماری موثر هستند. باوجود آزمایشات متعدد بر روی پروبیوتیک ها نتایج حاصل از تحقیقات در شرایط آزمایشگاهی و مزرعه ای بر روی عملکرد حیوانات متفاوت بوده است. تعدادی از پژوهشها بهبود در افزایش وزن، تولید شیر و افزایش کل قابلیت هضم را نشان داده اند، اما پژوهشهای دیگر چنین اثراتی را نشان نداده اند.

    استفاده از پروبیوتیک ها در گوساله های شیرخوار در چند سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است. در واقع هدف کلی از استفاده از فراورده های میکروبی پرورش بهتر و دست یابی به عملکرد بالاتر  و سلامتی گوساله در دوران شیر خوارگی است. ادامه مطلب...

[ سه شنبه 90/1/30 ] [ 10:39 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

بیوسکوریتی در صنعت پرورش گاو گوشتی

بیوسکوریتی (Biosecurity) یا حفاظت حیاتی شامل برنامه‌های پیشگیری از پاتوژن‌های اولیه‌ای است که به‌صورت بالقوه برای سلامتی گله مضر می‌باشند.

هر عامل عفونی که ایجاد بیماری می‌کند یک پاتوژن نامیده می‌شود. پاتوژن‌های مختلف شامل ویروس‌ها (ویروس FMD و ویروس BVD)، باکتری‌ها (Brucella abortus عامل بروسلوز،Mycobacterium Paratuber culosis عامل بیماری یون) و پریون‌ها (آنسفالوپاتی اسفنجی گاوان یا BSE و اسکرپی در گوسفندان) می‌شوند.

بیوسکوریتی در سطوح ملی که شامل مراقبت بیماری‌های حیوانات خارج کشور می‌باشند به‌وسیله آزمایشگاه APHIS[1][1][1] (سرویس نظارت سلامتی گیاهان و حیوانات) در دپارتمان کشاورزی ایالات متحده انجام می‌شود. دامپزشکان APHIS و پرسنل حمایتی درکنار دولت در سرتاسر کشور یک نظارت پایدار برای نگهداری حیوانات اهلی و احشام دربرابر بیماری‌های حیوانات خارجی فراهم می‌آورند که عدم این نظارت می‌تواند برای صنعت دامداری و مصرف کنندگان تا میلیون‌ها دلار ضرر برساند. ادامه مطلب...

[ سه شنبه 90/1/30 ] [ 10:28 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

 

اثرات یونفرها در تغذیه گاوهای شیری

در سال های اخیر، در چندین کشور مختلف، از یونفرها در تغذیه گاوهای شیری جهت افزایش عملکرد تولید شیر و افزایش توان ایمنی بدن استفاده می شود، ولی همچنان در کشور ایالات متحده، استفاده از یونفرها ممنوع می باشد. یونفرها علاوه بر اثرات روی تولید شیر، و پاسخ ایمنی بدن روی ترکیبات شیر، عملکرد تولید شیر، و وضعیت سلامتی دام و توان تولید مثلی آنها نیز موثر است. در شکمبه یونفرها با تاثیر روی باکتریها شکمبه ای ( به خصوص باکتریهای گرم مثبت) شرایط تخمیر شکمبه ای را تغییر داده، و با افزایش انرژی و تولید نیتروزن در شکمبه، شرایط بهتری را برای دام ها فراهم می نمایند. یونفرها همچنین باعث، کاهش غذای مصرفی در دام ها می شوند. که می توان با افزایش تعداد دفعات خوراک دهی اقدام به جبران آن نمود. با استفاده از یونفرها در تغذیه گاوهای شیری، نسبت پروپیونات به عنوان پیش ساز گلوکز بالا رفته که با عث تعدیل بالانس منفی انرژی در گاوهای تازه زا می شود. در نتیجه بالانس منفی انرژی در گاوهای تازه زا، تولید شیر و توان ایمنی بدن، و عملکرد دام بهتر خواهد شد و در عوض آن بروز بیماریهای متابولیکی نیز کاهش می یابد. ادامه مطلب...

[ سه شنبه 90/1/30 ] [ 10:26 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

 

مدیریت یک گله گوسفند مستلزم داشتن اطلاعات کافى در امور مختلف گوسفنددارى است. چراگاه و یا سایر منابع علوفه، غذاى اصلى و عمده براى گله? گوسفندان در دوران آبستنى است. علوفه? خشک با کیفیت خوب، سیلو و یا علوفه را پس از چیدن مى‌توان در تغذیه? گوسفند به‌کار برد. مى‌توان علوفه? خشک لگومینوزها، گرامینه‌ها و یا مخلوط این دو، سیلوى ذرت و یا سیلوى سایر علوفه‌ها را مورد استفاده قرار داد. اگر قرار است از سیلو در تغذیه? گوسفند استفاده بشود در موقع تهیه مى‌باید علوفه? ریزتر از سیلوئى که در تغذیه? گاو مورد استفاده قرار مى‌گیرد خرد بشود. پس چرا مزارع را مى‌توان جهت چراى گوسفندان در نظر گرفت.

اگر مرتع و یا چراگاه وسعت بیشترى دارد، توصیه مى‌شود که به قسمت‌هاى مختلف تقسیم شده و به‌صورت چرخشى مورد استفاده قرار گیرد زیرا چرانیدن به‌طور متناوب، سبب قطع سیکل زندگى انگل‌هاى داخلى مى‌شود. مراتع باید به فاصله? هر دو الى سه هفته یک بار مورد استفاده قرار گیرند که بستگى به کیفیت و نوع مرتع دارد. مراتع نباید مورد چراى بیش از حد قرار گیرند، زیرا این امر سبب تخریب مرتع مى‌شود. به‌خصوص در مورد گوسفند که چون این حیوان خیلى نزدیک به زمین علوفه را قطع مى‌کند، تخریب سریع‌تر و بیشتر خواهد بود. تعداد گوسفندى که در واحد زمان در واحد سطح مرتع در نظر گرفته مى‌شود به نوع و کیفیت مرتع بستگى دارد.   ادامه مطلب...

[ سه شنبه 90/1/30 ] [ 10:23 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

استفاده از خوراک جنبی در جیره تلیسه ها

برخی محاسن و خطرات استفاده استفاده از محصولات جنبی در جیره تلیسه ها  از سن 6 ماهگی به بعد، مصرف ماده خشک به حدی می رسد که می توان با اطمینان از محصولات فرعی در تغذیه تلیسه ها استفاده کرد.

تلیسه ها به مواد غذایی مختلف خیلی خوب عادت می کنند. اما اگر مدیریت صحیحی تا پیش از گنجاندن مقدار زیادی از محصولات فرعی در جیره تلیسه ها به آن توجه کنید: ادامه مطلب...
[ سه شنبه 90/1/30 ] [ 10:22 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]

آیا افزودنی های مخمری فایده ای دارند؟ 

امروزه با وجود حاشیه سودهای بسیار کم ،یقیناً نمی توانیم به امید تولید یک کیلوگرم شیر بیشتر،از هر ماده ای در جیره ها استفاده کنیم. همه ما می خواهیم فقط از موادی استفاده کنیم که سودآور باشند.متاسفانه موارد زیادی وجود دارند که می توانند بر تولید شیر تاثیر بگذارند از جمله تغییرات علوفه مصرفی،تغییرات کارگران و تغییرات آب و هوا .

اگر مصرف یک افزودنی خوراکی موجب ?/? کیلوگرم افزایش در تولید شیر شود ،اثر این افزودنی قطعاً مشخص خواهد بود اما تشخیص افزایش یک کیلوگرمی درتولید شیر دشوار است. گاهی تنها راه برای تصمیم گیری درست برای خرید یک ماده افزودنی ،درک مسائل بیولوژیکی مرتبط وارزیابی مطالعات کنترل شده مربوط به آن می باشد.

بیش از یک صد سال است که افزودنی های مخمری مورد استفاده دام قرار میگیرد. هر چند در حدود ??? گونه مختلف مخمر وجود دارد،ولی معمول ترین آنها که مورد تغذیه گاو قرار می گیرد،

Saccharomyces cerevisiae می باشد که به نام مخمر نانوایی نیز شناخته شده است. ادامه مطلب...

[ سه شنبه 90/1/30 ] [ 10:16 صبح ] [ حسن شجاعی ] [ نظرات () ]
          مطالب قدیمی‌تر >>

.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ را برای این ساختم تا بتونم کمکی به بالا بردن آشنایی این حرفه به جامعه علمی کشورم کرده باشم انشاءا.. که بتونم
امکانات وب


بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 10
کل بازدیدها: 140038